PRO VSTUP DO ŠKOLY JSOU PRO NÁSTAVAJÍCÍ PRVŇÁČKY DŮLEŽITÉ TYTO SCHOPNOSTI A DOVEDNOSTI:
Sebeobsluha bez asistence:
- toaleta
- přezouvání, obouvání
- stravovací návyky – samostatně zvládnou jíst příborem
- oblékání – zapínání knoflíků, zipů, zavazování tkaniček
- postarat se o své věci a udržet v nich pořádek
Orientace ve vlastní osobě:
- schopnost komunikovat s dospělým člověkem – odpovídá na kladené dotazy
- znalost adresy
- jména a příjmení své, rodičů i sourozenců
- určí kolik má roků
Barvy:
- určí (pojmenuje) základní barvy i odstíny barev
- aktivně používá pojmy tmavě – světle
Sluchová analýza a syntéza
- počet slabik – dítě vytleská obrázky před sebou a určí počet slabik (kolikrát jsi tleskl?)
- první hláska – vyhledá obrázky začínající danou hláskou (před dítětem jsou uspořádány v řadě) první hláska – určí první hlásku ve slově
- Poslední hláska – dítě určí, na kterou hlásku slovo končí
Rytmus
- umí básničku, reprodukuje
Řeč
- dějová posloupnost – pohádka – rozstříhá pohádku a dějově si seřadí
- plynule vyprávět pohádku či příběh
- poznat a utvářet jednoduché rýmy
- reprodukuje (možnost střídavého vyprávění)
- posuzované oblasti – výslovnost, artikulační obratnost, aktivní slovní zásoba
- projevovat zájem o knížky a pozorně poslouchat i méně zábavné texty
Poznávací schopnost
- záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
- řešit problémy, úkoly a situace
Sebepojetí, vůle, city
- přijímat pozitivní ocenění, se svým neúspěchem se vyrovnat
- uvědomovat si své silné a slabé stránky
- uvědomovat si svá práva a přiznávat práva druhým a respektovat je
- dodržovat pravidla her a jiných činností
Zraková diferenciace
- odliší jiný obrázek v řadě – vertikálně i horizontálně
- odliší dvojice lišící se vertikálně i horizontálně
Zraková analýza a syntéza (má k dispozici předlohu)
- varianta 1- rozstříhaný obrázek na stejné díly obdélníků (9 dílů)
- varianta 2 – rozstříhaný obrázek na stejné trojúhelníky (6 dílů)
Prostorová orientace (okýnko o 6-ti polích)
- chápe instrukce o dvou kritériích – vlevo nahoře, vpravo nahoře, vlevo dole, vpravo dole, nahoře uprostřed, dole uprostřed)
- určí polohu předmětu – aktivně používá dvě kritéria
- řadí prvky zleva doprava
Posloupnost
- chápe (ukáže předmět) dle instrukce: v řadě první, poslední, předposlední, druhý…
- určí pořadí předmětu (používá pojmy): první, poslední, předposlední
- chápe pasivně (ukáže předmět) v řadě dle instrukce: hned před, hned za, mezi
Množství, porovnávání, geometrické tvary
- zvládá počítání předmětů do 10
- rozliší více – méně – stejně (určí i aktivně pojmenovává)
- vyhledá i pojmenuje kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník
Grafomotorika a vizuomotorika
- grafomotorické cviky
- správný úchop tužky ( dvěma prsty třetí podložený) s uvolněným zápěstím
vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)
Dále by dítě mělo:
- být fyzicky a pohybově vyspělé
- zvládat stříhání a vystřihování
- být citově samostatné a schopné kontrolovat své chování
- zvládat odloučení od rodičů
- dodržovat dohodnutá pravidla
- zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikační dovednosti (správné vyslovování hlásek, mluvit ve větách, přiměřená slovní zásoba…)
- zvládnout jednoduché logické a myšlenkové operace
- soustředit na činnost (i méně zajímavou) 10-15 minut
- pamatuje si říkadla, básničky, písničky
- přijmout i méně zábavný úkol a dokončit jej
V případě, že budete mít pochybnosti o tom, zda zvládne vaše dítě první třídu bez problémů nebo by mu prospěl odklad školní docházky, určitě se s námi spojte buď telefonicky nebo prostřednictvím mailu.
Rádi poradíme a řekneme vám náš názor.