ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
CHARAKTERISTIKA ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Mateřská škola je legislativně zakotvena v rámci vzdělávací soustavy jako druh školy.
Náš školní vzdělávací program s názvem ,,V zdravém těle zdravý duch“, je vypracovaný v souladu s požadavky RVP PV a s ohledem na konkrétní podmínky.
RÁMCOVÉ CÍLE VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
- Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání.
- Osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost.
- Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí.
Dlouhodobým cílem naší MŠ je rozvoj dítěte po stránce fyzické, psychické a sociální, budeme jej vést tak, aby se z něj v průběhu předškolního období stala jedinečná a relativně samostatná osobnost, která bude schopná zvládat nároky života. Děti si budou osvojovat poznatky a dovednosti prožitkovým učením, které je založeno na přímých zážitcích.
Hlavním cílem naší práce je vychovávat, vzdělávat a rozvíjet děti spokojené, zdravé, pohybově zdatné a odolné vůči nemocem.
Na základě vlastního prožitku a osobní zkušenosti zajistit dítěti cílevědomý vzdělávací proces, který povede děti k samostatnému rozhodování, k překonávání překážek, ke zdravému sebevědomí a ke schopnosti se sebeovládat.
Cílem MŠ je rovněž:
- Vytvořit atmosféru vzájemné důvěry a přátelství, aby zde dítě bylo šťastné, spokojené a citově založené
- Navodit příznivou atmosféru pro výchovu dětí ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí, dětí s nedostatečným rodinným zázemím.
- Vést děti k lásce k domovu a k přírodě, vytvořit zdravé životní návyky a postoje.
- Chtěli bychom směřovat k ekologické oblasti
- Usilovat o otevření prostoru pro individuální svobodu dítěte a pedagoga
Ve vztahu k poznání přírodního a sociálního prostředí budeme u dětí podchycovat ty procesy, které jim napomáhají zlepšovat jejich společenské vztahy, vzbuzovat u nich pocit sounáležitosti a příslušnosti k danému prostředí. Chceme v dětech podněcovat schopnost vážit si života ve všech jeho formách, povedeme děti k úctě k vlastnímu životu a péči o něj.
Poznávání přírody pomáhá dětem nalézt sebe samé. K tomu budeme využívat pravidelné vycházky, pravidelné výlety do lesa, parku. Školní zahradu využijeme k pracovním dovednostem, k manipulaci se zahradním nářadím a k péči o rostliny. Tvořivost a fantazii budeme rozvíjet při vytváření složitějších staveb v písku a při sestavování přírodnin v ploše i jako dekorace v prostorách MŠ nebo v jejím exteriéru.
Při tvorbě obsahu vzdělávání jsme vycházeli z RVP PV. Vzdělávací obsah jsme stanovili pro věkovou skupinu 3-7 let. Vzdělávací nabídku jsme společně připravili v podobě čtyř integrovaných bloků a tematických částí, které jsou společné pro všechny třídy.
V každém integrovaném bloku jsme popsali jeho obsah, dílčí cíle pěti vzdělávacích oblastí, vzdělávací nabídku, očekávané výstupy a rizika.
Integrované bloky svým obsahem na sebe vzájemně navazují, doplňují se, prolínají a přechází plynule jeden do druhého.
Učitelky si ve svých třídách zpracovávají vlastní třídní vzdělávací program, který vychází ze školního vzdělávacího programu, ale je rozpracován, upraven a naplňován ve vztahu ke konkrétní třídě dětí. Plán vychází z celkové charakteristiky třídy a věkového složení dětí, jejich konkrétních potřeb. Je to plán, který pomáhá v průběhu vzdělávacího procesu zajistit to, aby vzdělávací obsah odpovídal svým zaměřením i úrovní náročnosti potřebám, možnostem a zkušenostem dětí ve třídě. Děti by si měly již osvojené poznatky a dovednosti dále postupně prohlubovat a rozvíjet.
Tematické části nemají stanovenou dobu trvání. Mají určitý záměr a dílčí vzdělávací cíle, nabídku vzdělávacích činností a její realizaci, následné evaluační činnosti (hodnocení).
Obsah vzdělávací nabídky směřuje k postupnému osvojování klíčových kompetencí dosažitelných v předškolním vzdělávání.
Při plánování výchovně – vzdělávací činnosti využíváme:
- rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
- metodické listy pro předškolní vzdělávání
- odborné časopisy, informatorium, internet, odbornou literaturu k problematice předškolního vzdělávání
- poznatky z přednášek a seminářů
- pracovní listy
Čas | Činnost |
6.00 – 8.30 | Scházení dětí, ranní činnosti, individuální práce, didakticky cílená činnost – záměrná, spontánní |
8.30 – 9.00 | Tělovýchovná chvilka |
9.00 – 9.30 | Hygiena, dopolední svačinka |
9.30 – 10.00 | Řízená činnost, plnění vzdělávacích záměrů dle témat, individuální i skupinová práce |
10.00 – 11.30 | Příprava na pobyt venku, pobyt venku |
11.30 – 12.30 | Hygiena, oběd, osobní hygiena |
12.30 – 14.00 | Odpolední odpočinek, předškoláci – klidové činnosti dle potřeb dětí |
14.00 – 14.15 | Hygiena, odpolední svačinka |
14.45 – 17.00 | Činnosti a volné hry dětí ve třídě nebo na zahradě, odchod dětí domů |
Režim dne je z organizačních důvodů školy částečně stanoven pro každou třídu, učitelky ho přizpůsobují aktuálním potřebám dětí.